artikel

Mindset 10: In het Nu Leven

Persoonlijke groei

De invloed van mindfulnessmeditatie op de beheersing van stress en het focussen van de geest is veel onderzocht, en de resultaten zijn indrukwekkend: mindfulness verlaagt de bloeddruk, verbetert de spijsvertering en vergroot de immuniteit.

Mindset 10: In het Nu Leven

De voordelen voor de algemene gezondheid, het welbevinden en de productiviteit zijn zo duidelijk dat verschillende Fortune 500-bedrijven (waaronder Ford, Google en Unilever) mindfulnesstrainingen voor hun werknemers organiseren. Door aan mindfulnessmeditatie te doen, kalmeer je je geest en ben je je beter bewust van je emoties en gedachten. Je bent meer baas over jezelf. Door de spieren van je geest te trainen, versterk je je aandacht en focus. Je wordt ontvankelijker en enthousiaster. En je ervaart plezier in het heden. Als je naar ervaringen kunt kijken alsof je ze voor het eerst meemaakt, dan leidt dat tot nieuwe reactiepatronen. Dat bevordert je innovatieve vermogen en creativiteit.

Leef in het nu met deze oefeningen

  • Sta letterlijk met beide benen op de grond. Voel je voeten contact maken met de grond waarop je staat.
  • Richt je aandacht op je ademhaling. Volg het ritme van je inademing en je uitademing, zonder er iets aan te veranderen. Dat maakt je rustig en maakt je bewust van je ademhaling.
  • Herhaal een woord of zin in je hoofd. Dit kan je beschermen tegen onrustige of negatieve gedachten. Het geeft rust in je hoofd. Als je merkt dat je gedachten weer afdwalen, keer je terug naar het door jouw gekozen woord of zin.
  • Stel jezelf de vraag: heb ik nu, op dit moment, een probleem? In het nu bestaan problemen meestal niet. Word je ervan bewust dat je met je aandacht in de toekomst of het verleden was, en haal je aandacht terug naar het nu.
  • Sluit je ogen en zie je gedachtestroom (het ‘malen’ in je hoofd) voor je alsof het een rijdende trein is. Als je merkt dat je in de trein zit, stap dan uit en laat de trein zonder jou verder rijden. Dat helpt om naar het nu terug te keren.

Misschien lijken sommige oefeningen een open deur, maar je moet ze vooral gewoon aan den lijve ondervinden en uitvoeren. Dat brengt je altijd terug in het nu.

Bron: Ga doen wat je echt belangrijk vindt

Door: Judith Grimbergen, Nick van Dam, Paul Sherman en David Garten

Het boek: Ga doen wat je echt belangrijk vindt

Het maakt niet uit in welke omstandigheden je verkeert, wat voor werk je doet, hoe oud je bent of wat je familiesituatie is: Ga doen wat je écht belangrijk vindt! helpt je verder. Ga ermee aan de slag en ontdek hoe je met al die concurrerende prioriteiten kunt omgaan, stress kunt overwinnen en weloverwogen keuzes kunt maken. Ofwel: hoe je het voor jou best mogelijke leven creëert en de beste versie van jezelf wordt.

Reageer op dit artikel