artikel

Digitale transformatie: van droom naar daad

Strategie

Je kunt tegenwoordig geen managementblad meer openslaan of het gaat over digitale transformatie. Het is een mooi buzzwoord dat actueel en relevant aanvoelt. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Als je even voorbij de hype kijkt, krijg je een vrij helder perspectief. Digitale transformatie is volgens mij een zakelijke strategie die vorm krijgt, gedreven wordt en vervolgens wordt gerealiseerd door technologie.

Digitale transformatie: van droom naar daad

In de praktijk betekent het dat organisaties alleen succesvol kunnen blijven als ze goed kijken naar de manier waarop technologie invloed heeft op hun klanten, op productinnovatie, op het ontstaan van nieuwe kanalen en de operationele activiteiten. En niet te vergeten de invloed die technologie heeft op de manier waarop we medewerkers aantrekken, binnenhouden en helpen ontwikkelen. Op basis daarvan kunnen organisaties de voor hen juiste keuzes voor digitale technologie maken. Digitale transformatie betekent niet dat je blijft doen wat je deed, maar dan iets efficiënter dankzij digitale technologie. Nee, het gaat om een totaal nieuwe manier van zakendoen in een ‘disrupt-or-be-disrupted’ wereld.

De rode draad is dat we onszelf continu moeten blijven ontwikkelen in deze digitale wereld. Ik heb in de afgelopen jaren een aantal waardevolle lessen geleerd, die misschien ook voor anderen interessant zijn om digitale transformatie concreet en succesvol te maken.

Start vanuit klantperspectief

Denk outside-in: focus vooral op de klant en het product bij het vormgeven van je digitale strategie. Workday levert digitale producten en diensten. Dat betekent dat we continu moeten innoveren om de ontwikkelingen bij onze klanten voor te blijven. Bij een farmaceutisch bedrijf bijvoorbeeld is het product weliswaar het geneesmiddel, maar het is vooral belangrijk om de data en distributie zodanig in te richten dat het medicijn probleemloos beschikbaar is voor patiënten en hun medisch specialisten en dat de logistieke en financiële afwikkeling in dienst daarvan staat. Patiënt en arts willen zo min mogelijk last hebben van de processen eromheen.

Ga dichterbij de klant staan

Of je nu bezig bent processen te digitaliseren of de totale organisatie wilt transformeren, het startpunt is wat mij betreft steeds hetzelfde. Ga wat dichter bij de klant staan. Dat levert je waardevolle inzichten op over hoe die klant aankijkt tegen de samenwerking met jouw organisatie. Een eenvoudige manier om dat te realiseren is om wat vaker bij de collega’s in sales en productontwikkeling aan te schuiven. Zij hebben meestal een goed beeld van waar de klantbehoefte ligt en wat de klant verwacht en ervaart. Door de banden binnen de organisatie aan te halen, zet je een belangrijke stap om de managers enthousiast te krijgen voor de digitale transformatie.

Kijk wat vaker onder de motorkap

Als je de beweging richting digitale transformatie in de organisatie op gang krijgt, is het belangrijk om zeker te weten dat de back-end systemen de nieuwe digitale activiteiten aankunnen. Als je geen goed beeld hebt van het motorwerk – dat nog wel eens langzaam, gebrekkig in capaciteit, inflexibel en duur in onderhoud kan blijken te zijn – kunnen al je inspanningen voor niets zijn. Kortom, de klantbeleving is het focuspunt, maar zonder de juiste digitale basisinfrastructuur kun je die klant nooit tevredenstellen.

Eerst de business, dan de technologie

Misschien een wat onorthodoxe stelling voor iemand uit een technologiegedreven organisatie, maar de grootste vergissing die bedrijven kunnen maken, is dat ze digitale transformatie uitsluitend vanuit het oogpunt van technologie benaderen. Als ik met een klant praat, gaat dat zelden of nooit over onze technologie. Sterker nog, ik probeer liever helemaal niet te praten en vooral te luisteren naar wat de klant wil bereiken. Misschien loopt hij tegen technologie issues aan vanwege een recente overname van een bedrijf met verouderde systemen. Of hij krijgt de wensen van zijn medewerkers maar moeilijk in beeld. Of heeft hij behoefte aan een compleet nieuwe HR-benadering.

Het is vooral belangrijk om te weten wat je klanten beweegt en waar ze tegenaan lopen voor je met een oplossing kunt komen. Die wetenschap helpt je om zelf de noodzakelijke veranderingen bij medewerkers, in processen en – inderdaad – technologie door te voeren en zo de toekomstdroom tot daad en realiteit te maken. Dit is wat mij betreft waar het bij digitale transformatie echt om draait.

Door Erik ten Bruggencate, Country Manager Benelux bij Workday

Reageer op dit artikel