artikel

Specifiek zijn is een vorm van moed

Strategie

Specifiek zijn betekent verantwoording afleggen. Iets werkte wel of niet. Het matchte wel of niet. Het was wel of niet geslaagd. Verschuil je je achter iedereen? Achter wie dan ook? Het zal je nooit lukken om iedereen te bedienen. Dat is geruststellend: je bent minder snel teleurgesteld als het niet lukt. Maar stel dat je je hebt gericht op het kleinste rendabele publiek? Stel dat je specifiek bent geweest over wie je wilde gaan bedienen en precies hebt omschreven welke verandering je teweeg wilde brengen?

Specifiek zijn is een vorm van moed

Organiseer je project, je leven en je organisatie rond het minimum. Wat is de kleinste markt waarop je kunt overleven? Heb je de schaal vastgesteld, zie dan een hoek van de markt te vinden die zit te springen om je aandacht. Ga tot het uiterste voor dit publiek. Vind een positie op de kaart waar jij, en jij alleen, het perfecte antwoord biedt. Speel met je zorg, je aandacht en je focus in op de behoeften en dromen en wensen van deze groep. Zorg dat er verandering plaatsvindt. Verandering die zo fundamenteel is dat de mensen op wie je je richt erover praten, of ze willen of niet.

Minimal viable product

Lean entrepreneurship is gebaseerd op het idee van het minimal viable product. Bedenk wat de eenvoudigste bruikbare versie van je product is; breng die versie op de markt, verbeter het en herhaal het. Wat mensen hier vaak ontgaat is het woord viable, rendabel: kom niet naar buiten met troep. Het helpt niet om iets op de markt te brengen wat nog niet werkt.

Wie deze ideeën combineert, kan klein denken en snel denken. Een agile benadering van de markt in combinatie met een onophoudelijke focus op de mensen die je probeert te bedienen, vergroot je kans om ze van dienst te zijn.

Verbinding met klanten

Ondernemer en Silicon Valley-pionier Steve Blank verklaarde de focus op de klant tot kernproject van een start-up. ‘Klantenanalyse’ is het tot stand brengen van een verbinding met klanten, het vinden van een verband tussen wat jij maakt en wat zij willen. Deze verbinding is veel belangrijker dan blitse technologie of dure marketing: louter en alleen die verbinding is het verschil tussen succesvolle projecten en niet-succesvolle projecten. Zijn er in deze wereld mensen die zo graag willen dat jij succesvol bent dat zij bereid zijn je te betalen voor de verandering die je probeert teweeg te brengen? Alles wordt eenvoudiger als je wegloopt van de hoogmoed van iedereen: jouw werk ís niet voor iedereen. Het is alleen voor degenen die hebben aangemonsterd voor de reis.

Bron: Dit in nu marketing
Door: Seth Godin

Reageer op dit artikel