artikel

Eenvoud is niet ingewikkeld

Strategie

Je hebt zelfsturend ondernemen ingevoerd. Je hebt het de tijd gegeven. De flow komt er steeds meer in. En dan? Laat me je geruststellen: het is allemaal vrij eenvoudig. Maar je moet het wel eenvoudig houden. Houd het samen simpel en dus vrij van onzin, dan werkt het.

Eenvoud is niet ingewikkeld

Eenvoud is niet ingewikkeld.

Eenvoud is direct klantcontact

Eenvoud. We komen bij Beijer onze afspraken na. We maken het niet moeilijker dan het is. We voegen geen lagen of structuren toe aan de organisatie die de werkelijke business in de weg zitten. Vragen klanten ergens om, dan heeft de medewerker bij ons de ruimte en vrijheid van handelen om te kunnen beslissen en te doen wat die klant nodig heeft. En die medewerker neemt die verworven vrijheid ook. Als hij ook nog langs een chef zou moeten gaan voor goedkeuring, kost dat allemaal tijd. En dan ben je al gauw te laat om die klant adequaat een dienst te bewijzen. De ruis op de lijn houden wij bij Beijer graag buiten de deur. Bij Beijer is het adagium: gewoon doen – de transport- en logistieke branche hebben een groot doegehalte. Nee, dit is geen slogan die door een reclamebureau is verzonnen. Deze wordt van binnenuit geleefd.

Steek je energie vooraan in het proces

Wij focussen van meet af aan op kwaliteit in het dienstverleningsproces en beginnen vooraan: namelijk bij de aanvraag van de klant, bij zijn opdracht. Zijn ervaringswaarde is optimaal als wij ons werk uitstekend doen, naadloos aansluiten bij zijn behoefte en die daarmee bevredigen. Vervolgens is het de kunst om zo met elkaar te werken, dat het dan ook lukt die waarde te blijven leveren. Wij geloven in het vooraf alles goed doordenken en goed doen, in plaats van achteraf repareren.

Zelfsturend ondernemen? Een hoog zelfreinigend vermogen

Zelfsturend en Rijnlands Ondernemen

Zelfsturend en Rijnlands Ondernemen

En dan: schoonhouden.
Het rein houden van onze organisatie zit in onze werkprocessen ingebakken. Het zit in eerlijk werk leveren, in zuivere relaties met je klant en alle stakeholders onderhouden, in helder communiceren over wie waar verantwoordelijk voor is.

Is er iets loos, dan los je het met elkaar op. Dan heel je de situatie.

Eenvoud en het onderhoud ervan liggen verscholen in de vraag: draagt wat we doen, hoe we communiceren en hoe we de zaken organiseren bij aan het verschil dat we willen maken?

Schieten we er als Beijer iets mee op? Dan doen we het. En zo niet? Dan kan het de prullenbak in.

Door: Jan Bergman en Kathelijne Drenth

Bron: Zelfsturend en Rijlands Ondernemen

Reageer op dit artikel