artikel

Problem reversal: Los het probleem op door het om te keren

Strategie

‘Problem reversal’ is een probleemoplossingtechniek waarbij een probleem vanuit een geheel nieuwe invalshoek wordt bekeken. Bekijk een probleem eens van achteren, draai het om, zet het op z’n kop. Deze techniek geeft verrassende resultaten.

Problem reversal: Los het probleem op door het om te keren

Problem reversal is afkomstig uit de Verenigde Staten. Bij deze techniek wordt de situatie geanalyseerd en vanuit verschillende gezichtspunten bekeken. Ieder attribuut, concept of idee is zonder betekenis zonder zijn tegengestelde. Alle gedrag bestaat uit tegenstellingen. Met problem reversal onderzoek je het probleem door het te draaien, binnenstebuiten te keren, van achter en ondersteboven te bekijken. Iedere situatie kan op verschillende manieren worden omgekeerd. Er bestaan geen regels voor het omkeren van een situatie. De kunst is te leren dingen van achteren naar voren te zien, van binnen naar buiten en ondersteboven.

De techniek van het omkeren van een probleem biedt een frisse en innovatieve manier om een probleem te benaderen en antwoorden te vinden. Volgens de goeroe van het creatief denken, Edward DeBono, is het belangrijkste pluspunt van problem reversal het provocatief herschikken van informatie.

De techniek kan zowel in groepsverband als individueel worden toegepast. Laat je niet ontmoedigen, ook niet wanneer het omkeren soms onzin lijkt te zijn.

Problem reversal: De methode

  1. Keer het probleem om. Verander een positief statement in een negatief statement. Probeer te definiëren wat iets niet is.
  2. Vraag je af wat anderen niet doen.
  3. Maak gebruik van ‘What If?’
  4. Verander de richting of de locatie van je perspectief.
  5. Flipflop de resultaten.
  6. Zet een nederlaag om in een overwinning of een overwinning in een nederlaag.

Maak het statement negatief

  • Bedenk alles wat slecht is voor een klant wanneer je met een reclamecampagne voor hem bezig bent.
  • Vergroten van marktaandeel? Bedenk hoe je het marktaandeel kunt verminderen.
  • Wat is iets niet? Je zult verrast zijn over sommige ideeën.

Doe wat anderen niet doen

  • Apple deed wat IBM niet deed.

‘What If?’

Vraag jezelf af ‘wat als…’? en vul een tegenovergestelde in. Bijvoorbeeld:

  • Vergroot/verklein het;
  • Bevries het/laat het smelten;
  • Personaliseer/depersonaliseer het;

Verander de richting of de locatie van je perspectief

  • Verander fysiek van perspectief, manage by walking around of doe even iets anders.
  • Wanneer je een engineer bent, bekijk het dan eens vanuit het perspectief van de fabricage, van de servicemonteur en de gebruiker, van degene die het moet verkopen en degene die het moet transporteren, enzovoort.
  •  Denk ook eens vanuit het perspectief van iemand die er nooit iets mee te maken zal hebben.

Flipflop de resultaten

  • Denk aan het verslechteren van de verkoop wanneer je deze wilt verbeteren. Wat zouden de acties moeten zijn?

Zet een nederlaag om in een overwinning of een overwinning in een nederlaag

  • Denk aan de positieve aspecten van een situatie wanneer iets negatief uitpakt. Wat is er goed wanneer je al je computerbestanden kwijt bent? Misschien heb je eindelijk meer tijd voor je gezin?

Voorbeelden

De langzame lift

De gebruikers van een nieuw gebouw klaagden over de langzame liften, ze moesten te lang wachten. De logische rechttoerechtaan oplossing was de liften sneller te maken. Wat was het reversal problem? Omkering leverde de suggestie op de mensen langzamer te maken. Er werden spiegels naast de liften geplaatst zodat de mensen naar zichzelf (en anderen) konden kijken terwijl ze op de lift wachtten. Het aantal klachten liep drastisch terug.

Dieet

Afslanken is voor veel mensen een probleem. De logische oplossing is minder eten. Veel geld is intussen besteed aan allerlei varianten op dit thema. Wat is de omgekeerde oplossing? Bedenk er een aantal – verkeerde oplossingen bestaan niet. Een mogelijk omgekeerde oplossing is mensen te vertellen zoveel te eten als ze willen en wanneer ze willen. Er is slechts één regel: als ze eten is dat het enige wat ze mogen doen. Geen televisie, geen conversatie, niet aan problemen denken, geen radio, geen muziek, niet lezen, enzovoort. Alleen eten en tijdens het eten denken aan wat je eet. Het blijkt te werken. Dit heeft te maken met een signaal dat het lichaam afgeeft wanneer het ‘vol’ is. Wanneer mensen alleen maar eten, is de kans groter dat ze dit signaal herkennen en daarmee minder hongergevoel hebben. Overigens is het dieet niet direct eenvoudiger, omdat het een gedragsverandering behoeft, maar het is wel een andere oplossing!

Bron: Management Executive

Door: Hans TerHürne

Reageer op dit artikel