artikel

Etienne Commissaris: ‘Meer positivisme leidt tot meer productiviteit’

Verandermanagement

Hij ontketende de iMove-beweging binnen Aegon vanuit de overtuiging dat top-down technocratisch vernieuwen exit is. Etienne Commissaris, spreker op het event Ontketen Vernieuwing, vindt dat veranderingen van onderaf moeten komen. Van sense of urgence naar sense of belonging.

Etienne Commissaris: ‘Meer positivisme leidt tot meer productiviteit’

Het ontstaansverhaal van iMove is heel persoonlijk. Etienne Commissaris is manager bij Aegon Inkomen, maar merkte vijf jaar geleden dat hij ‘slecht in zijn vel zat’. ‘Ik ging mee in het klagen dat op een aantal plekken om mij heen gebeurde. Systemen deugden niet, “ze” luisterden niet en de oorzaak van veel problemen lag vooral buiten mijzelf.’ Als onderdeel van een Aegon-leiderschapsprogramma ging hij eind 2012 op bezoek bij Ikea, op dat moment één van de meest klantvriendelijkste bedrijven van Nederland. Om geleerde lessen ook bij Aegon door te voeren.

Lessen geleerd

Etienne leerde er drie dingen. 1. Ikea leert vooral van haar interne successen. 2. Binnen Aegon ging het veel over ‘men’, ‘ze’ en ‘managers’. Waar is de ‘ik’ in dat verhaal? Wat kan ik doen om van Aegon een klantgerichter bedrijf te maken? 3. Ikea wil vooral positiviteit stimuleren en niet blijven hangen in het negatieve, ook al gaat er best wat verkeerd.

Etienne: ‘Ik realiseerde mij die dag bij Ikea dat als je wilt veranderen, je toch echt bij jezelf moet beginnen. Be the change yourself.’ Het leidde uiteindelijk tot het opzetten van iMove bij Aegon. Een beweging die vooral positivisme uitdraagt. Etienne: ‘Ik geloof niet meer in het klassieke top-down veranderen middels een cultuurprogramma en wat verplichte worskhops. Nieuw veranderen is veranderen van onderaf. Geen sense of urgency opgelegd vanuit de directie, maar een sense of belonging; een wenkend perspectief dat medewerkers inspireert om zelf onderdeel te zijn van een verandering.’

Olievlek

De beweging iMove kreeg bij Aegon in no time 50/60 deelnemers. Het verspreidde zich als een olievlek. ‘Maar we moesten daarna wel diverse stormen overleven’, stelt Etienne terugkijkend. Op die stormen zal hij vooral inzoomen tijdens het event Ontketen Vernieuwing. ‘Het is ontzettend lastig om in een oude cultuur zoals die binnen Aegon bestond, nieuw denken over verandering te ontwikkelen. Je loopt regelmatig tegen muren, belangen en macht op.’ Voor Etienne was het de afgelopen vijf jaar één grote ‘praktijkles veranderkunde’. Een aantal van zijn lessen? Vooral doen en starten, probeer niet vooraf op alles voorbereid te zijn. Zoek een groepje collega’s die jouw filosofie delen (‘ja, dat wil ik ook’) en denk ook strategisch na over de deelnemers in zo’n beweging. En zorg dat iemand in directie sponsor wil zijn.

Resultaten?

Etienne Commissaris

Etienne Commissaris

Wat is het mooiste resultaat dat iMove in vijf jaar heeft geboekt? Etienne : ‘Dat is toch wel de individuele veranderingen die bij veel iMovers te zien zijn. Zij zijn over het algemeen veel positiever in hun gedrag en nemen andere collega’s daarin mee. Ze zijn best practices van én met andere afdelingen gaan delen en zijn met meer passie hun werk gaan doen. Sommigen zijn door iMove ook veranderd van rol of baan. Iets gaan doen dat dichter bij hun passie lag. Overall durf ik te stellen dat meer positivisme daarmee ook heeft geleid tot meer productiviteit.’

Hard versus soft

Dat zijn toch wel vooral softe successen. Zijn er ook harde effecten? Meer business bijvoorbeeld? Etienne: ‘Het is heel lastig om aan te geven dat dankzij iMove Aegon bijvoorbeeld meer verzekeringen heeft gesloten. Daar zijn veel factoren op van invloed. Bij ons onderdeel Inkomen zijn we eind 2016 een “kleine” iMove gestart. Wat daaruit blijkt, is dat de medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid enorm is gestegen. Ook hebben we diverse mooie initiatieven ontwikkeld zoals iMove lunchkringen, De Dag van het Klantverhaal, WeMove2Growth, OneGoodAegon en de iMove awards. Vanuit de iMove awards zijn we begonnen de mooiste Aegon successen in het zonnetje te zetten. In het tweede jaar hadden we zestig nominaties en 1.300 stemmen van collega’s. De iMove Awards zijn inmiddels “corporate” geadopteerd en nu de Aegon Awards geworden. Ook de leiding ziet dus dat iMove bijdraagt aan een cultuurverandering en positief gedrag; iMove is daarmee inmiddels een steeds breder bekende en gewaardeerde beweging binnen Aegon.’

Event

Etienne zal op 12 april tijdens Ontketen Vernieuwing in eerste instantie zijn persoonlijke verhaal vertellen. Wat maakte dat hij zelf gedreven was om tegen alle stromen in een beweging op te starten? En hoe is hij omgegaan met de vele pieken en dalen die iMove had? Hoe kun je hier zelf op sturen en wat zijn de succesfactoren en valkuilen: de do’s en dont’s?

Hij geeft tot slot al een tip weg: ‘Begin klein en wordt langzaam groot. Medewerkers worden gek van al die ingewikkelde managementconcepten. Ga terug naar de kracht van de eenvoud. Zo zijn we op één afdeling begonnen om de hoeveelheid plastic drastisch terug te dringen. En met succes, waardoor het nu op zes afdelingen gebeurt en binnenkort waarschijnlijk binnen heel Aegon wordt geadopteerd.’ Meer dan 350 medewerkers deden mee aan iMove, op dit moment zijn er binnen Aegon zo’n 160 actieve deelnemers. Medewerkers die positivisme uitdragen en niet langer onderdeel zijn van een klaagcultuur. Ze zijn er in geslaagd vernieuwing te ontketenen. Vanuit bezieling, inspiratie en positiviteit…

Door: Ronald Buitenhuis

Reageer op dit artikel