artikel

7 fundamenten van innovatie

Zorgmanagement

Innoveren is niet eenvoudig. Er bestaat geen simpel recept of stappenplan om innovatie in organisaties van de grond te krijgen. Wat bij de een werkt, leidt bij de ander niet tot resultaat. Toch zijn er een aantal praktijken en mindsets die we bij toppresteerders op het gebied van innovatie vaak zien. Houd deze fundamenten voor het slagen in innovatie voor ogen als u een innovatieproject start.

7 fundamenten van innovatie

1. Innovatie is een strategische onderneming

Innovatie wordt over het algemeen gedefinieerd als de ‘introductie van iets nieuws’. In de context van een organisatie betekent dit niet meer of minder dan het vormgeven van de toekomst van de organisatie. Innovatie en strategie zijn nauw met elkaar verbonden. Als innovatie niet gericht is op het bereiken van de strategische doelen, is het grootste deel van de inspanning waarschijnlijk tevergeefs. Projecten krijgen dan gewoon geen prioriteit.

Innovatie is altijd de verantwoordelijkheid van het topmanagement.

Als aan de andere kant innovatie niet nauwlettend wordt gevolgd door het topmanagement en als het niet wordt gebruikt om de toekomstige strategie vorm te geven, kan de organisatie veel belangrijke inzichten missen. Op de lange termijn kan het negeren van deze kansen leiden tot de ondergang van de organisatie. Kodak is een welbekend voorbeeld hiervan. Innovatie is dus altijd de verantwoordelijkheid van het topmanagement.

2. Innovatie betekent: middelen toewijzen

In de praktijk geeft innovatie vaak problemen over de toewijzing van middelen. Allereerst zijn er bijna altijd  meer ideeën dan kunnen worden geïmplementeerd. De vraag is welke je wilt implementeren. En kun je ze zo goed genoeg implementeren dat ze hun potentieel waarmaken? Daarom is het zo belangrijk om voldoende middelen (talent, kapitaal, tijd) aan de juiste ideeën toe te kennen om innovatie te laten slagen.

Dat alleen is echter niet voldoende, want innovatie is doorgaans hoogst onvoorspelbaar. Om de risico’s te verminderen, is het slim om innovatie te benaderen zoals de beste beleggers dat doen: als een portefeuille. Het basisidee is dat middelen moeten worden toegewezen aan doelen, binnen het verwachte tijdspad, met het oog op het verwacht rendement en een aanvaardbaar risiconiveau. Wanneer je deze manier van denken toepast voor de gehele portfolio, verminder je de impact van individuele fouten.

3. Innovatie managen is anders – maar nog steeds management

Veel mensen beweren dat je innovatie niet kan managen. Ze zeggen dat innovatie creatief werk is en dat de enige manier waarop het gebeurt, is wanneer de omstandigheden goed zijn en er voldoende tijd en vrijheid is. Daar zit een kern van waarheid in. Mensen zijn over het algemeen het meest creatief wanneer ze ontspannen en afgeleid zijn. Maar er is een ander cruciaal punt: ideeën zijn slechts het begin. Een ruw idee is allesbehalve een winstgevende innovatie. Om daar te komen, moet je het idee nog steeds implementeren. De beste managers proberen niet alles te controleren, maar  geven wel een richting aan, bouwen de juiste systemen om ideeën te ontwikkelen en verwijderen barrières.

De beste managers proberen niet alles te controleren, maar geven wel een richting aan, bouwen de juiste systemen om ideeën te ontwikkelen en verwijderen barrières.

4. Innovatie moet zowel van bovenaf als van onderop komen

Als het topmanagement geen begeleiding en richting geeft en onvoldoende middelen toewijst, of de belemmeringen voor innovatie niet wegneemt, is het erg moeilijk voor individuele teams om te innoveren. Aan de andere kant zou er ook geen innovatie plaatsvinden zonder de creativiteit uit verschillende standpunten. Organisaties moeten manieren vinden om deze inzichten te benutten, om zowel nieuwe innovaties te bedenken als bestaande te verfijnen. Baanbrekende innovaties staan vaak in de schijnwerpers, maar het zijn juist de honderden of duizenden kleine, incrementele verbeteringen. Het is dus essentieel om medewerkers op de werkvloer te betrekken bij innovatie-inspanningen.

Baanbrekende innovaties staan vaak in de schijnwerpers, maar het zijn juist de vele kleine, incrementele verbeteringen die de grootste bijdragen leveren.

5. Innovatie gaat uiteindelijk om het creëren van waarde

Velen zijn enthousiast over de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie (AI) ons kunnen bieden. Hoewel het gebruik van technologie vaak een belangrijk onderdeel is van veel innovaties, is dat nooit genoeg. Technologie is slechts een hulpmiddel om problemen op te lossen en waarde te creëren. Zonder de juiste problemen en een goede waardepropositie, heb je geen innovatie. Er zijn tal van voorbeelden van innovaties die geen gebruik maken van nieuwe technologie, zoals bedrijfsmodelinnovaties. Innovatie is vaak simpelweg een nieuwe manier van dingen combineren, zowel nieuw als al bestaand, om waarde te creëren voor de cliënt. Innovatie is niet alleen het proces van nieuwe dingen uitvinden.

6. Innoveren is hard werken en volhouden

Het adagium van Edison was 1 procent van zijn succes bestond uit zijn genie en 99% uit transpiratie. Hetzelfde geldt zeker voor innovatie. Het gaat om hard werken, dingen uitproberen en doorgaan met de uitdagingen waar je onvermijdelijk mee geconfronteerd zult worden. Je moet precies weten welke problemen je wilt oplossen, evenals de mogelijkheden die nieuwe technologieën en ecosystemen bieden. Dat is veel werk, maar het verhoogt de kansen op succes aanzienlijk.

7. Leren is van het grootste belang voor innovatie

Bij een innovatieve organisatie draait alles om continu leren. De nieuwe inzichten en ideeën die innovatie stimuleren, zijn altijd afkomstig van het leren van iets. Leren is de inspiratie en katalysator voor innovatie. Om een innovatieve organisatie te creëren, moet je dus nieuwsgierigheid en leren stimuleren, op alle niveaus van de organisatie. Als elke medewerker zijn ogen en oren openhoudt en continu wil leren en beter worden in wat hij doet, dan ben je goed op weg om meer innovatie te realiseren. De meest innovatieve organisaties creëren daarom systemen die deze mindset versterken.

Bron: Innovationmanagement.se

 

Reageer op dit artikel